wtorek, 6 listopada 2012

Bigos


Bigos bigosowi nierówny. O tym wie każdy. Niby prosty a skomplikowany. Zmieszasz kiełbasę, kapustę , cebulkę i przecier -wyjdzie bigos.... ale ja chcę dziś pisać o Bigosie przez wielie "B". Trafiłem  kiedyś na bigosowy przepis legendarnej kucharki (żony legendarnego pianisty) Nelly Rubinstein. Uznałem, że jak się uczyć , to od najlepszych... Odtąd każdy mój bigos jest wariacją jej przepisu.  I rzeczywiście- poezja smaku.... Robimy ten bigos mnożąc proporcje - gotując w największym garze, potem mrożąc "na zaś". Pamiętam kiedyś piękną opowieść ś.p. Macieja Kuronia, o tym jak górale robili bigos na zimę, umieszczając go w wielkich beczkach na mrozie... potem taki góral udawał się za winkiel i siekierą odrąbywał porcje zmrożonego bigosu... Poezja? poezja! Oto mój - nie mój - przepis :

składnki:


  • mięso 1 kg (łopatka, karkówka wieprzowa, może być pieczeń wołowa, dziczyzna (!) lub mix)
  • 1/2 kg kiełbasy
  • 120 g suszonych grzybków (prawdziwki najlepsze)
  • 3 szklanki bulionu (od biedy może być z kostek rosołowych)
  • 3 łyżki margaryny
  • 2 kg kapusty kiszonej (my dodajemy połowę słodkiej,wcześniej pokrojonej i obgotowanej)
  • 1/2 kg boczku (parzony, wędzony)
  • 4 jabłka
  • 4 cebule
  • 1 kg pomidorów lub koncentrat
  • 12 rozgniecionych owoców jałowca lub łyżka kminku
  • garstka pieprzu w ziarenkach (kilkanascie)
  • kilka listków laurowych (3-4)
  • 1/2 kg gotowanej szynki
  • 2 łyżki cukru
  • 1/2 szklanki wytrawnego wina
  • może być śliwowica - 2 kieliszki
  • kilka suszonych śliwek (lub powidłą śliwkowe wg uznania) lub śliwki ponalewkowe
wykonanie:

  • grzyby zalać bulionem, po godzinie moczenia wyjąć z bulionu i drobno pokroić (bulion oczywiscie wlewamy do bigosu)
  • mięso natrzeć sola i pieprzem,i majerankiem , wysmarowac margaryną, zalać szklanką wody, upiec w brytfannie
  • kapustę wypłukać
  • jabłka obrać pokroić w ćwiartki
  • boczek podsmażyć na patelni aż zbrązowieje
  • wszystkie powyższe składniki umieścić w ciężkim rondlu,warstwowo, zaczynając od boczku, potem kapusta, grzyby, pomidory,śliwki, jabłka, pomiędzy warstwami pamiętajmy o przyprawach - dusimy pod przykryciem 1,5 godz.
  • do piekącego się mięsa po godzinie dodajemy cebulę , podlewamy odrobiną wody, wyciągamy gdy mięso całkowicie zmięknie (ok.1,5 -2 godz pieczenia)
  • kiełbasę kroimy w kostkę, podsmazamy na patelni
  • szynkę kroimy w kostkę,
  • mozna sporządzić karmel, po 2 min łącząc go z bulionem z grzybów
  • gdy upieczone mieso ostygnie kroimy w kostkę
  • do garnka z duszącymi się skłądnikami dodajemy: pokrojone mieso, kiełbasę szynkę, bulion z karmelem, zalewamy winem, dusimy jeszcze co najmniej 30 minut
  • w trakcie duszenia -jeśli mamy - wlewamy sliwowicę, ewentualnie doprawiamy solą lub kostką rosołową
Oczywiście wariacje mile wskazane - bo w końcu bigos to kompozycja... u nas bigos robi się dwa dni... im dłużej tym lepiej dla bigosu. Dobrze mu robi mrożenie , odgrzewanie. Część jemy od razu, część porcjujemy i mrozimy "na zaś".




5 komentarzy:

  1. Właśnie robie mój pierwszy bigoś. Chyba skorzystam z tego przepisu bo wszytsko jasno i prosto brzmi. Ślinka mi cieknie :)
    Wesołych Świąt.

    Tess

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję, wzajemnie wszystkiego dobrego! :) i powodzenia przy bigosie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mam pojecia czy mój komentarz bedzie odczytany, bo po 10 m-cach............. .
    Masz rację, że wariacje zależa od intencji autora.
    Uwage moja zwrócił brak uwagi o dodawanej kapuście słodkiej która zmienia i wg. mnie poprawia smak bigosu. Dodać ja trzeba w odpowiednim momencie tzn. takim kiedy się ładnie dogotuje i skoponuje z kapustka kiszona ale broń Bożę nie za wczesnie bo jak sie rozgotuje to pulpa bigosowa jest nie do przyjęcia.
    Najczęściej bigos robimy razem z gołąbkami. Ala robi gołąbki a ja wykorzystuję niezużytę części kapusty do bigosu.
    Smacznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Piotrze za cenne uwagi! Komentarz dotarł - mail poinformował :)
      Uśmiechy! :)

      Usuń
  4. No margaryna w bigosie i kostki rosołowe! Wg mnie najlepszy bigos jest z kwaszonej kapusty bez dodatku słodkiej. Boczek wędzony parzony w bigosie to jakieś nieprorozumienie, jeśli już to surowy, w bigosie koniecznie powinna się znaleźć wołowina, zrazówka lub pręga w dużej ilości, jeśli kiełbasa to musi być doskonałej jakości np podsuszana jałowcowa albo myśliwska, podła kiełbasa zniszczy smak bigosu. Uważam także że zdecydowanie lepszy smak ma bigos bez dodatku pomidorów. Ten na zdjęciu to nie bigos tylko kapusta, bigos musi być brązowy i gęsty od wielokrotnego odgrzewania, minimum 3 razy.

    OdpowiedzUsuń