poniedziałek, 13 sierpnia 2012

babka "górnicza"





przepis bardzo popularny i funkcjonujący w kilku wersjach - ciasto wychodzi bardzo smaczne , wilgotne - jest szybkie i niezwykle proste, od razu zastosowałem podwójne proporcje (zresztą: było komu jeść... ;)

składniki:
  • pół kostki margaryny
  • jedno jajko
  • szklanka cukru
  • dwie łyżki dżemu według uznania (zastosowałem powidła z wiśni)
  • 2 łyżeczki sody
  • łyżeczka kakao
  • 2 szklanki mąki
  • szklanka mleka
  • do wykończenia : cukier puder lub dowolna polewa czekoladowa
wykonanie:
  • ucierać masę na gładko - w kolejności:  margaryna , jaja, cukier, dżem
  • do masy dodać kakao, mleko, mąkę i sodę - zmiksować delikatnie
  • ciasto wylać do wysmarowanej tłuszczem (masło, margaryna ) i obsypanej tartą bułką formy
  • piec 40 minut w temperaturze ok 200 stopni.
  • posypać cukrem pudrem lub polać polewą
wariacje:
  • można dodać do ciasta łyżeczkę cynamonu, 
  • dodać orzechy, rodzynki
przy okazji najprostszy przepis na polewę czekoladową : masło 50g, tabliczka czekolady mlecznej , 3-4 łyżki słodkiej śmietanki - masło rozpuścić, dodać czekoladę , poczekać aż się rozpuści (nie gotować) po rozpuszczeniu dodać śmietankę i energicznie zamieszać




2 komentarze:

  1. Dziś upiekłam - połowy już nie ma - pyyycha :)
    Dałam dżem z czarnej porzeczki - własnej roboty :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. To jest jedyne ciasto jakie w życiu zrobiłam. Od tego czasu minęło ponad 20 lat, ale ciągle pamiętam ten smak... Dziękuję za przywołanie miłych wspomnień :)

    OdpowiedzUsuń